Cу.Батболд: Сонгуулийн шинэ хууль улстөрчдийг «тайвшруулсан»
-Манай сонины редакцийн зочноор таныг ирсэнд баяртай байна. Өнөөдөр тулгамдаж байгаа асуудал Орон нутгийн сонгуулийн тухай хууль. АН-ын дундын хувилбар гэж байсан нийслэл, аймгийнхийг УИХ-ын сонгуультай хамт, сум, дүүргийнхийг тусад нь явуулъя гэсэн хувилбар хэр боломжийн хувилбар байсан вэ?
-УИХ-ын ээлжит бус чуулган хугацаатай зарлагддаг. УИХ-ын чуулганыг эхэлж дуусах хугацаатай, хэлэлцэх асуудлаа захирамжаар баталж байхаар УИХ-ын дэгийн тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулсан. Дэгд орсон шинэлэг зүйл нь энэ. Гол нь Орон нутгийн сонгуулийг хэзээ явуулах вэ гэ гэдгийг шийдье гэж ээлжит бус чуулган зарласан юм. Яагаад ийм байдалд хүрэв гэхээр 2008 онд Орон нутгийн сонгуулийн тухай хуулиар орон нутгийн сонгуулийг УИХ-ын ээлжит сонгуультай хамт явуулна гэж баталсан. Үүнээс үүдэлтэй маргаан үүсчихээд байгаа юм. Ер нь аливаа шийдийг гаргахдаа нэлээн бодолцож гаргахгүй бол дараа нь төвөгтэй үр дүнд хүрдэг гэдгийг энэ асуудал харуулж байна. Орон нутгийн сонгуулийг хамт явуулдаг улс орон бий, тусад нь явуулдаг улс орон ч бий. Манай нөхцөлд хэд хэдэн хүчин зүйлээс шалтгаалан хоёр сонгуулийг хамт явуулах боломжгүй. Энэ нь хоёр өөр агуулга бүхий сонгууль. Нэг нь үндэсний хэмжээнд явагддаг. Нөгөөдөх нь орон нутгийн өөрөө удирдах байгууллагыг сонгодог сонгууль. Орон нутгийн өөрөө удирдах ёсны байгууллагыг сонгох гэдэг нь аймаг, сум дүүрэг өөрөө өөрсдийгөө мэдэж яаж сонгох, хугацаагаа өөрсдөө тогтоодгоороо үндэсний хэмжээнд явуулдаг парламентын сонгуулиас ялгаатай.
Тиймээс орон нутгийн сонгуулийг УИХ-ын сонгуулийн хавсарга байдлаар явуулна гэдэг нь орон нутгийн эрх мэдэл рүү халдаж байгаа хэрэг.
Нөгөө талаас зохион байгуулалт, хүн хүчний талаас боломжгүй болж байгаа. Хууль эрх зүйн талаасаа хоёр сонгуулийг хамт явуулна гэхэд хуульд 6 сарын өмнө өөрчлөлт оруулсан байх ёстой зэргээс эхлээд олон асуудал байгаа учир хамт явуулах боломжгүй гэсэн байр сууриа илэрхийлсэн. Тэрнээс биш сонгуулийг хамт явуулах уу тусдаа явуулах уу гэдэг нь аль нэг намын хувьд ашигтай, тухайн сонгуульд ялалт байгуулна гэдэг үүднээс биш үндэсний эрх ашгийн үүднээс хандах ёстой гэдэг дээр санал нэгдсэн гэж үзэж байгаа. АН-ын бүлгийн тавьсан санал хүлээж авах боломжгүй хувилбар байсан. Орон нутгийн хурлыг аймаг, сумаар нь салгах нь утгагүй зүйл. Сумыг үлдээснээрээ зохион байгуулалтын хувьд дэвшил гарахгүй, аймаг, нийслэл дээр хамаг гол ачаалал ирдэг учраас бас л олон сөрөг хүчин зүйл гарна. Энэ хувилбараар сонгууль явуулахад бэрхшээл байгаа. Гол бэрхшээл нь УИХ-ын сонгуулийг цоо шинэ тогтолцоогоор явуулж, автоматжуулсан систем хэрэглэх гэж байхад дээр нь нэмээд орон нутгийн сонгуулийг дайвар болгож наах нь УИХ-ын сонгуулийг хүчингүй болгож магадгүй учраас энэ боломжгүй зүйл.
-АН яагаад энэ бодит байдлыг олж харахгүй байв. Эсвэл хүсэхгүй байсан юм болов уу? Монгол Ардын Нам УИХ-д амжилтгүй оролцох нь тодорхой болчихоод орон нутгийн сонгуульд амжилт гаргах гэсэн учраас орон нутгийн сонгуулийг тусад нь явуулах гээд байна гэж байгаа. Энэ боломжийг нь хаахын тулд АН хоёр сонгуулийг хамт явуулах гэж зүтгээд байгаа гэсэн таамгийг зарим хүмүүс яриад байгаа юм?
- Тийм юм байхгүй. Сонгуулийн үр дүнг урьдчилан хэлэхэд хэцүү. Ерөнхийдөө дээр хэлсэн хүчин зүйлээс л болоод хамт явуулах боломжгүй болчихоод байгаа юм. АН ямар зүйлийг олж хараад заавал хамт явуулах гээд байгааг мэдэхгүй байна. Онолын үүднээс харсан ч, практик байдал дээр харсан ч хамт явуулах бололцоогүй.
-2008 онд хууль батлахдаа энэ байдлыг олж хараагүй юм уу?
-Тэр үед бас л АН-ынхан санал гаргасан. Манай намынхан 2012 он болтол наана нь шийдэж болох байх гэдэг үүднээс, яг үнэндээ бол 2008 оны УИХ-ын сонгуулийн хууль дээр тулгагдаж байгаад л баталчихсан. Бид тэр үед ч энэ бэрхшээлийг олж харж л байсан.
-Тэгвэл өнгөрсөн 4 жилийн хугацаанд шийдэж болохгүй байсан юм уу?
-Хууль өргөн баригдаагүй учраас УИХ дээр хэлэлцэхгүй л дээ.
-Ер нь хууль УИХ-д орж ирээд нэлээн удсан. Зориуд ийм байдал үүсгэх гэж удсан юм биш биз?
-Гадна талаас нь яаж ч харж болно л доо. Би УИХ-ын сонгуулийн гурван хуулийг санаачилж, ажлын хэсэгт орж ажиллаж байсан. Практик дээр сонгуулийн хууль бусад хуулийг хэлэлцэхээс арай өөр процедураар явагддаг. Цаана нь улс төрийн намуудын тохиролцоо, эрх ашиг байдаг учраас арай өөр. Тийм учраас урьд нь ч шахагдаж батлагдаж байсан. Улс төрч бүхэн, парламентын гишүүн бүхний эрх ашиг хөндөгддөг учраас хүн бүхний санал оролцдог. Боловсролын тухай хууль гэхэд би тэр чиглэлээр ажилладаггүй учраас заавал тийм санал оруулна гэхгүй. Сонгуулийн хууль арай өөр байдаг болохоор цаг хугацаа тулгаж батлагддаг практик тогтчихоод байгаа юм. Хоёрдугаарт өнгөрсөн 4 жилд шинэ тогтолцоотой болох гээд УИХ-ын сонгуулийн хууль дээр нэлээн анхаарал тавьсан. Энэ хооронд Орон нутгийн сонгуулийн хуулийг цуг оруулж ирээд хамт ярья гэсэн санал зарим улс төрчид тавьж байсан. Энэ асуудал дээр намуудын зүгээс УИХ-ын сонгуулийн хуулиа эхэлж шийдээд, дараа нь орон нутгийн сонгуулийг шийдье гэсэн байр сууриар хандаж ирсэн. Орон нутгийн сонгуулийн хууль дээр гол нь хугацааны л асуудал байгаа. Хоёрт нь автоматжуулах асуудал. УИХ-ын сонгуулийн хуульд орсон хориглосон заалтуудыг оруулах юм. Тэрнээс биш бүхэлдээ болохгүй биш. Хуучин хуулиараа явсан ч болохоор л байгаа.
- Багийн Засаг даргыг намаар дамжуулалгүй иргэд шууд сонгож байх санаа явж байсан. Ингэж болохгүй юу?
-Тэр санааг оруулна гэх юм бол Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах болно. Ийм саналыг тусгасан хуулийн төслийг гишүүд санаачлаад УИХ-д өргөн бариад байгаа.
Манай улс төрчид их л томоотой байгаа
-Төсвийн тодотголыг сая баталлаа. Намрын чуулганы төгсгөлд баталчихаар байсан асуудлыг яагаад заавал ээлжит бус чуулганаар баталж байгаа юм бэ?
-Ер нь төсөвт тодотгол ч хийхээргүй байж болохоор байсан. Анх Засгийн газраас өргөн барьсан хуулийн төслөөр 2 дугаар сарын 1-нээс нэмэхээр санал оруулж ирсэн. Манай намын бүлэг Засгийн газраас өгсөн саналаар баталъя гэсэн саналтай байсан. АН-ын бүлэг үгүй ээ, цалин тэтгэврийг нэмүүлэхгүй гэсэн санал тавьсан. Төсвийн ажлын хэсэг дээр ярьж байгаад хойшлуулахаар болсон. Би намын бүлгийн төсвийн ажлын хэсгийг ахалж байсны хувьд, цаана чинь багш нар ажил хаях гэж байна. Нийгмийн эсэргүүцлийг зохицуулж чадах юмуу гэж байсан юм. Үүнийг шийднэ гээд л төсөв баталсан. Дараахан нь багш нар ажил хаясан. Тэгээд л Засгийн газар төсөвт өөрчлөлт оруулахаар өргөн барьсан. Түүх нь ийм л юм байгаа юм.
- Монгол Ардын Намаас саяхан АН-ынхан Сонгуулийн хуулийг зөрчиж, алтадсан бурхан тараасан гэх мэт баримтуудыг дэлгэж, мэдээлэл хийлээ. Үнэхээр сонгуулийн хууль зөрчсөн зүйл гараад ирвэл яаж зохицуулж шийдэх вэ? Намууд бие биетэйгээ ингээд барьцаад байх юм биш биз дээ?
-Сая сонгуулийн хуулийг өөрчилж баталсан гол зүйл нь сонгуулийг шударга байлгах, үр дүнд нь сонгогч итгэлтэй байх нөхцлийг хангах зарчмаар хийсэн. Сонгогчдын санал худалдаж авах явдлыг яаж багасгах вэ гэдэг нь гол зүйл. Манай ажлын хэсэг маш олон зүйлийг хориглосон. Одоо хаашаа ч хөдлөхөд хэцүү боллоо. Сонгуулийн хууль 12 дугаар сарын 27-нд батлагдсан. Үүнээс хойш ийм явдал гаргахгүй байх ёстой. Улс төрийн намууд, улс төрчид, хэвлэл мэдээллийн байгууллагууд гээд олон байгууллагууд анхаарал тавьж байх хэрэгтэй. Хуульд бүх зүйлийг заасан. Хамгийн сүүлд нэрийг нь татах хүртэл арга хэмжээ авахаар заасан. 12 дугаар сарын 27-ноос өмнө ийм явдал гарсан тохиолдолд болно л доо. Тэрийг холбогдох байгууллага нь тогтооно биз. Манай улс төрчид их л томоотой байгаа шүү дээ. Нэг үгээр хэлэхэд хуульд сайн хориглолт хийж өгснөөр улс төрчид тайван байх боломжийг бүрдүүлж өгсөн. Урьд бол өдийд чинь хэвлэл мэдээллийнхэн баахан номинациар шалгаруулаад л, мөнгө нэхээд байдаг, сонгогчдын зүгээс таныг ч дэмжих гэж байна, та ч мөнгө өгөх ёстой, уралдаан тэмцээн зохион байгуул гэдэг байсан урьд жилүүдийг бодвол улс төрчид ч, сонгогчид ч амар байна уу гэж бодож байна. Би энэ хууль дээр ажилласан хүний хувьд энэ хориг зөв болжээ гэж бодож байгаа.
- Сая 7 дугаар сарын 1-ний асуудлаар цагдаа нарыг шүүлээ. 7 дугаар сарын 1-ний үйл явдлын гол нь сонгууль будлиантай болсноос болсон гэдэг. Гэтэл энэ асуудлыг яагаад ярихгүй, зөвхөн үр дагаврыг нь яриад байгаа юм бол?
- Би ч гэсэн таных шиг асуултыг тэгж хөөцөлдөөд байгаа хүмүүсээс нь асуумаар байна. Хэн анх өдсөн юм, хэн турхирсан юм, тэр үймээнд оролцсон хүмүүс санал үнэхээр луйвардуулсан байсан юм уу? Шалгах юм зөндөө байгаа байх. УИХ мөрдөн байцаах, хянан шалгах байгууллага биш. Бид гүйцэтгэх засаглал, шүүх засаглалын ажил руу орж болохгүй. Хүмүүс арай хэтрүүлж ойлгоод байгаа. Гишүүд ч зарим нь хэтрүүлж ойлгоод байдаг. Тэгэхээр олон талаас нь хараад байхад хуулийнх нь дагуу зөв шийдэх байх гэж бодож байна. Хэн буруутай байсныг тогтоох байх. Одоо бол тодорхой биш байна. Сонгуулийн үр дүн будлиантай болсон гээд байгаа хүн нь тэр баримтаа гаргаж, тодорхой болгох хэрэгтэй. Шударга шүүх шийдэх байх. Шударга шүүж болох хуулийг нь батлаад өглөө.
- Сонгуулиар сонгогдсон байгууллагын тогтвортой байдлыг хангах хэрэгтэй юм шиг санагддаг. Манайд бол 4 жилээр байна. Зарим улс оронд 5-6 жил байдаг. Энэ талаар өөрчлөлт хийж болохгүй юу?
-УИХ-ын тухай хуулийг бид сая шинэчилсэн. Энэ талаар байнга л яригдаж байдаг. Энэ парламент эрх дархаа баталгаажуулж хугацааг сунгах гэж байна гэсэн нийгмийн дарамтаас болгоомжилж байгаа. Хоёрдугаарт нийгэм улс төрийн шилжилт дуусч байгаа гэдэг. Шилжилт дуусч байгаа гэдгийг хэн, хаана тогтоох юм. Судлаачид, улс төрчид ч шилжилт дуусч байна гэж ярьдаг. Энэ агшинд ирсэн үү, үгүй юу гэдгийг судалгаа хийж байж, шилжилт гэдгээ тодорхой болгох хэрэгтэй. Бусад улс оронд хамгийн дээд тал нь 6 жил байдаг. Манайд улс төрийн шинэчлэл дээр нэлээд ахиц дэвшилд хүрлээ. Үндсэн хууль зэрэг зарим үлдсэн асуудал бий л дээ. Одоо эдийн засгийн талаас бэхжүүлэх хэрэгтэй. Өнгөрсөн 20 жилийн ардчиллын ололтыг эдийн засгийн утгаар нь баталгаажуулах зайлшгүй шаардлага байна. Тэгэхгүй бол хоосон ардчилал хүний ширээн дээр талх болж очихгүй. 20 жил хүлээлээ. Гэтэл тухайн хүний ширээн дээрх хоол нэмэгдэхгүй, ажилтай болохгүй, хүүхдийнх нь ирээдүй баталгаагүй байна. Үүний тулд эдийн засгийн тодорхой бодлого явуулж, эдийн засгийн хөгжлийг дэмжихийн тулд эдийн засгийн циклтэй тааруулж ийм өөрчлөлтийг хийж магадгүй. Тэр нь олон жил зөөлөн сандалд суух гэсэн асуудал биш. Дараа дараагийн парламент энэ талаар зайлшгүй ярих байх.
Нэгэнт л шинэчлэл хийж байгаа бол хоёр танхимтай болох хэрэгтэй
- Парламентыг хоёр танхимтай болгох талаар ярьж байгаа. Энэ асуудал юу болж байгаа вэ? Хоёр танхимтай болсны давуу тал юундаа байна?
- Улс төрийн шинэчлэлийн хүрээнд ярьж байгаа зүйл нь цааш ямар замаар явах юм бэ? гэдэг асуудал. 2004-2008 оны хооронд Ерөнхийлөгчийн засаглалтай болъё гэж ярих нь их байсан, одоо ч ярьж байгаа улс төрийн намууд байгаа. Тэгэхээр ерөнхийлөгчийн засаглалтай болох уу, парламентын засаглалаа улам бэхжүүлэх үү гэдэг зааг дээр тулж ирээд байна. Өнөөдөр олон нийтийн санаа бодлыг тунгаагаад үзэх юм бол хамгийн нэр муутай төрийн байгууллага нь парламент болчихоод байна. Гэхдээ аль ч улс оронд парламент муу хэлэгддэг л дээ. Монголын түвшинд бүр хэтэрхий муу хэлэгдэж байна. Хүмүүс парламентдаа итгэхгүй байна. Яагаад ардчиллаар сонгож авсан парламентын засаглалд бурууг өгөөд байгаа юм бэ гэдгийг бодож үзэх шаардлагатай.
Парламентын засаглал гэдэгт ямар дутагдалтай зүйл байна вэ гэдгийг олох хэрэгтэй.
4-5 жилийн турш улс төрийн намууд, эрдэмтэд, судлаачдын энэ асуудлаарх сүүлийн үеийн хандлагыг харахад парламентаа боловсронгуй болгох нь зүйтэй гэдэг дээр тогтож байх шиг байна. Парламентад бизнесийн төлөөлөл их олон болсон байна, парламентад бидний хүсч байгаа төлөөлөл гарч ирэхгүй байна гэх мэтээр шүүмжилдэг. Хоёрдугаарт парламентаас гарч байгаа хуулийн чанар муу байна. Нийгмийн гол асуудлыг шийдэж чадахгүй байна гэж байгаа. Энэ шүүмжлэлүүдийг багасгах, парламентыг илүү үр нөлөөтэй болгох, боловсронгуй болгоход чиглэх алхам бол хоёр танхимтай болгох явдал. Хоёр танхимтай болгосны давуу тал нэгдүгээрт төлөөлөл нэмэгдэх бололцоотой. 3 сая орчим хүн амтай улс орнуудыг судлаад үзэхэд 90-120 орчим хүний төлөөлөлтэй байдаг. 76 хүний төлөөлөлтэй байна гэдэг бол шийдвэр гаргах түвшинд цөөдөөд байгаа юм. Манай дэгээр байнгын хороодод гол шийд гардаг. Байнгын хороодын ирц 12 хүнээс бүрддэг. 12 хүний 7 нь санал өгөхөд тэр хууль батлагдах шатандаа орж байна. Парламентын гишүүн сайд биш бол 2 байнгын хороонд харьяалагддаг. Бусад байнгын хороонд үгээ хэлэхээс биш санал өгөх эрхгүй. Тухайлбал: би боловсролын асуудлаар асуудлаар байнга суугаад ажиллах бололцоо байхгүй. Нэгдсэн хуралдаан дээр орж ирэхээр ганц нэг асуулт асуугаад, саналаа хэлээд л өнгөрдөг. Ийм цөөхөн хүний хүрээнд асуудал шийдэгдэж байна. Тэгэхээр хоёр танхимтай болох нь чухал байгаа юм. Миний төсөөлж байгаагаар дээд танхим нь 30-40, доод танхим нь 120 орчим хүнтэй байна. Дээд танхимын гишүүдийг намуудад суудал хуваарилах зарчмаар, доод танхимын гишүүдийг сонгогчид шууд сонгодог байх. Доод танхимынхыг дээд танхим давхар баталдаг байж болно. Бас зөвхөн хориг тавьдаг, эсвэл хяналт тавих маягаар ч байж болно. Нэг бол хоёр танхим хуулиа зэрэг хэлэлцээд явдаг туршлага бас байдаг. Ингэх юм бол илүү төлөөлөлтэй болно. Одоо парламентын гишүүн болно гэдэг нь маш олон шалгуур давахаар болж байгаа. Тэрний нэг гол нь хөрөнгө мөнгөний шалгуур болчихсон. Парламентад ямар ч аавын хүү, ээжийн охин сонгогдох, олон талын төлөөлөл сонгогдох бололцоотой байх ёстой. Ингэж жижигхэн хүрээнд бариад байгаагаас төлөөлөл цөөн болчихоод байгаа юм.Олон хүн сонгогдоно гэдэг нь асуудлыг олон талаас нь харж, иргэдийн төлөөлөл ахиу болсноор илүү талархал хүлээсэн парламент болно. Дутагдалтай тал нь одоо ингэж учраа олохгүй их маргаж байгаагаас харахад хууль батлагдах хугацаа улам ихэсч магадгүй. Тэгэхээр шилжилтийн 20 жилд нэлээн олон хууль гаргалаа. Одоо жаахан жолоогоо татаад гарсан хуулиуд маань нийгмийг бүхэлд нь зохицуулж чадаж байгаа эсэхэд анхаарал хандуулах цаг болсон. Үүнтэй холбоотой Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах хуулийн төслийг өргөн бариад байгаа.
- Хоёр танхим гэлгүй шууд гишүүдийнхээ тоог нэмээд 120 ч юмуу болгож болохгүй юу?
- Тоог олшруулъя гэсэн саналтай гишүүд байсан. Миний үзэж байгаагаар нэгэнт л парламентын шинэчлэлийг хийж байгаа бол хоёр танхимтай болох хэрэгтэй. Яагаад ихэнх орнууд хоёр танхимтай байгаад байна.Төлөөлөл цөөн байгаа учир лоббигоор хууль гарах нь амархан байж болно. Харьцангуй ийм хууль гарахгүй байгаа. Гэхдээ халамжийн чиглэлийн хууль ялангуяа сонгууль дөхсөн үед улс орны цаад нөхцөл байдлыг харалгүй амархан гарчих магадлалтай. Иймээс хоёр танхимтай болдгийн гол нь парламентын төлөөллийг нэмэгдүүлэх зорилготой. Манай парламентын гишүүдийн 50-аас дээш хувь нь сонгуулиас сонгуульд солигдож байна. Үүнээс болоод төрийн бодлогын залгамж чанар алдагдаад байгаа юм. 1990-ээд онд, 2000-аад оны эхээр энэ асуудлыг яаж зохицуулж байсан, одоо яаж зохицуулж байгааг мэдэх хүн улам цөөрч байна. Иймээс төрийн бодлогын залгамж чанар гэдэг зүйл байх ёстой. Нөгөө талаар парламентад үе үеийн төлөөлөл байх ёстой. Үүнийг хангахад хоёр танхим маш чухал. Яагаад дээд танхимыг намуудад суудал хуваарилах зарчмаар гэж байгаа юм бэ гэхээр намууд хэнийгээ суулгахаа шийднэ. Тэр нь заавал олон түмэнд таалагддаг, сайн бөх, сайн дуучин байх албагүй. Харин тэр салбараа сайн мэддэг, парламентын хувьд үнэтэй хүн байх ёстой. Ингэснээр тэр хуулийн шүүсийг шахах, сайн хууль гарах бололцоо бүрдүүлнэ. Тайландад гэхэд парламентын дээд танхимын гишүүдийг эзэн хаан нь саналаа хэлж томилж салбар салбараас суулгадаг жишээтэй.
- Залгамж чанар гэхээр УИХ-ын гишүүдийн 33-ийг нь энэ онд, дараагийн 33-ийг нь дараа онд сонгох байдлаар ээлжилж сонгож болох уу? Эсвэл зүүн гурван аймгийнхийг энэ жилд, дараа нь баруун аймгийнхийг ч гэх байдлаар юмуу ?
- Ингэж болохгүй ч юм байхгүй л дээ. Дээд доод танхимаа зөрүүлж сонгож болно. Ротаци хийдэг сонгууль ч байдаг. Гэхдээ манайхан сонгуульд их дургүй шүү дээ. Байн байн сонгууль явууллаа гэдэг. Орон нутгийн сонгууль ч заавал нэг өдөр явах албагүй. Улаанбаатарынх нэг өдөр, Сэлэнгийнх өөр нэг өдөр байж болно.
- Сонгогчийн насны хувьд нэг зүйл бодогддог юм. 18 настай хүн 40 настай хүнийг сонгож чадах уу? Миний бодлоор бол санал өгөх нас бүр 25 байж болмоор санагддаг. 18 настай 25 настай хоёр хүн шал өөр шүү дээ. Сонгуулийн насанд босго тавьж болохгүй юу?
- Сонгуулийн насыг дээшлүүлж болно л доо. Эрх зүйн чадамжтай болоод л санал өгч эхэлж байгаа юм.
- АН-ын нэр бүхий 2 гишүүн Ж.Энхбаяр сайдыг огцруулах саналыг УИХ-аар хэлэлцүүллээ. Улс төрийн ямар зорилго байна, ямар нэг тоглолт байна уу? Эсвэл АН-ынхны ярьж байгаа зүйл нь үнэхээр үнэн юм уу?
- Ер нь зэвсэгт хүчнээ бэхжүүлэх, зохион байгуулалтаа өөрчлөх, боловсон хүчний халаа сэлгээ хийх нь байдаг л зүйл. Хэн нь ямар өнцгөөс харж байгаа вэ гэдэгт асуудал байгаа юм. Зэвсэгт хүчнийг иргэдийнхээ эсрэг ашиглах, жагсаал цуглааны эсрэг ашиглах агуулгаар ямар нэг өөрчлөлт, баримт бичиг гаргаагүй гэдгээ Ж.Энхбаяр гишүүн албан ёсоор мэдэгдсэн. Би бол журмын нөхрөө тийм л байгаа байх гэж бодож байна. Ер нь Засгийн газрыг цөөнхийн хувьд сөрөг хүчин оролдож аль болох завгүй байлгах, байнга оролдож байх ёстой л доо. Энэ дээр үндэслээд нэг зүйл хэлэхэд парламентын тогтолцоонд засаглалын хоорондын тэнцвэрийн асуудлыг нэг зүйл дээр дутуу хийсэн юмуу гэж боддог. Үндсэн хуульд төрийн эрх барих дээд байгууллага УИХ мөн гэсэн байдаг. Гэхдээ УИХ гүйцэтгэх засаглал руу орж ажиллахгүй шүү дээ. Өдөр тутмын үйл ажиллагаанд ордог Засгийн газрыг парламенттай тэнцүүлж байж сонгодог утгаараа ажиллана. Ерөнхий сайд парламентад нөлөө үзүүлэхүйц байх ёстой Тэр нь Ерөнхий сайд парламентыг тараах. Одоо парламент үнэмлэхүй эрхтэй болчихоод байна, Засгийн газар тогтвортой, үр дүнтэй ажиллахгүй байна гээд байдаг нь өнөөдрийн энэ тогтолцооноос хамаарч байна. Манай хуульд засгийн газрын гишүүнийг хэдийгээр кабинетийн зарчмаар ажиллана гэж байгаа ч Засгийн газрын нэг гишүүнийг салгаад огцруулах асуудлыг хөнддөг. Гэтэл сонгодог парламентад парламентын өмнө кабинетаараа хариуцлага хүлээх ёстой. Ерөнхий сайд, Би энэ хүнтэй ажиллана, би энэ салбарыг энэ хүнд хариуцуулж байна. Энэ хүн муу ажиллах юм бол манай кабинетын өмнө хариуцлага хүлээнэ гэсэн зарчим бий. Ерөнхий сайд олонхийн бүлгийн намын дарга байдаг. Тэр парламент олонхоос бүрдэж байгаа. Ерөнхий сайд олонхоороо өөрийнхөө бодлогыг дэмжүүлж авч явж байх ёстой. Тиймээс олонхийн бүлгээ хүсвэл бай, хүсэхгүй бол тар гэдэг ийм тэнцвэрийг хийж өгөхгүй бол дээрх шиг байдал байнга л гараад байна. Сар тутам нэг сайдыг огцруулах асуудал өргөн бариад байж болох нь. Тиймээс Үндсэн хуулийн хүрээнд энэ асуудлыг шийдэх ёстой.
- Сүүлийн Засгийн газар бүрдэж байгаа процессийг хараад байхад Ерөнхий сайдад тийм сонголт хийх боломж байгаа юм уу? Дээр нь Ерөнхийлөгчтэй заавал зөвшилцдөг?
- Олон хүн нэр дэвшүүлж өрсөлдүүлдэг ийм практик яваад байгаа юм. Би энэ салбарын чиглэлд судалгаа хийдэг хүний хувьд бүлгийн хурал дээр ч, чуулганы хуралдаан дээр ч үгээ хэлсэн. Ерөнхий сайдын эрхэнд халдахгүй байх учиртай, Ерөнхий сайд намын дарга л өөрөө энэ хүнтэй ажиллана гэвэл тэрийг нь дэмждэг байх хэрэгтэй, намын бүлэг дээр өрсөлдүүлдэг, чөлөөт өрсөлдөөний зарчим байх хэрэггүй гэж. Ерөнхий сайдыг огцор гэж байсан хүн өөрөө нэр дэвшээд явчихдаг. Энэ гажуудлыг арилгах л ёстой. Тэгэхгүй бол ажил хийх боломжгүй, байнга л нэг сайдын асуудалтай зууралдаж байдаг болно. Ерөнхийлөгчийн хувьд одоо саналаа хэлж байгаа. Энэ бол дэвшил. Хуучин бол бүр буцаадаг байсан.
- Намууд бие биенээ хуулиар барьцаалаад байна. Үүнээс яаж гарах вэ?
- Намууд асуудалд ханддаг нь процедурын асуудал. Тэр нь үнэхээр тэр намын эрх ашгийг хамгаалж байгаа юм уу, үгүй юм уу бүү мэд. Парламентын амин сүнс намуудын бүлэг дээр байдаг. Бүлэг дээр тохиролцоонд хүрсэн бол асуудал явдаг. Бодлогын хувьд зөв үү буруу юу гэдгийг ярьдаг учраас тэр л дээ.
- Монгол Ардын Намын дотор фракц байгуулах асуудал яригдаад эхэллээ. Байгуулагдаж байна уу?
- Манай намын дүрмээр фракц байгуулах асуудал намын бага хурлаар шийдэгддэг. Тэгэхээр фракц байгуулагдаагүй гэсэн үг. Бага хурал дээр танилцуулж тогтоол гардаг.
-Бүлэг дээр ярьсан юм биш үү?
- Үгүй. Би лав сонсоогүй.
Байгаль, цаг уурын өөрчлөлтөд тохирсон мал аж ахуйтай болох хэрэгтэй
- Өнөөдрийн сонин дээр Баабарын бичсэн нэг нийтлэл байна. Бараг хүн бүхэн ядуурал 40 хувь байна гэх боллоо. Баабар бол энэ бол эргэлзээтэй гэсэн байна. Гэтэл сая Р.Амаржаргал гишүүн манайд ярилцлага өгөхдөө ядуурал 20 хувьтай байгаа гэсэн. Ядуурал 40 хувь гэдэгтэй та санал нийлж байна уу? Эсвэл тэр ядуурлыг гаргаж байгаа аргачлал нь буруу байна уу?
- Хятад сая түвшингээ ахиулсан байсан. Үүнтэй холбоотой нэг өдрийн дотор ядуучуудын тоо 60 саяар нэмэгдсэн байна билээ. Үүнтэй яг адилхан бид ядуурлын түвшинг яаж авч үзэж байгаагаас хамааралтай. Бодит статистикийн тоо баримтыг авч үзэхээс өөр аргагүй. Түвшингээ яаж авч байгаа юм. Дэлхийн жишгээр авч байгаа юм уу гэдэгт байна . Тэрнээс биш хэн нэгэн хүн төд байна гэж хэлэх төвөгтэй. Би албан ёсны тоо баримтын түвшингээс арай доогуур байгаа болов уу гэж бодож байна. Ядуурлын түвшин 2006-2007 онд жаахан буурсан. Одоо буцаад өсч байна. Монгол хүн амны бэлгээр гэгчээр нийгмийн сэтгэл зүйд нөлөөлөх асуудлыг бодох л ёстой. Бид ядуу байна гээд л байвал ядуу хэвээрээ л байгаад байна. Юунаас хамаараад ядуу байгаагаа бодох ёстой. Би Баабарын нийтлэлтэй санал нийлж л байна. Дэлхийн түвшингээр аваад үзэх юм бол хэдийгээр нүүрс түлдэг ч амьдрах боломжийн гэртэй байнаа гээд үзэхээр бас боломжийн гэж боддог. Хаана, хэн ямар нөхцөлд амьдарч байгаагаар үзэх юм бол хүн хүн өөрийнхөөрөө л харж байгаа. Жилээс жилд нэг хүнд ногдох дотоодын нийт бүтээгдэхүүний хэмжээ өсч байна. Хавтгайрсан халамж гэж хүн бүхэн шүүмжилж байгаа ч өнгөрсөн дөрвөн жилд авч хэрэгжүүлсэн нийгмийн халамжийн арга хэмжээ маш олон хүний амьдралд сайнаар нөлөөлсөн гэж бодож байна. УИХ-ын гишүүнээс өөр айлаар ороод явдаг төрийн албан хаагч гэж байхгүй. Ингээд явж байхад 21.000 төгрөг маш олон хүний амьдралыг авч явж байгааг мэдэрсэн. Одоо 6 сарын 1-нд энэ халамж зогсохоор олон хүний амьдрал хүнд болно. Ялангуяа малчдын хувьд. Үүнийг орлох зүйл олох хэрэгтэй. Гэхдээ халамжийн хуулийг боловсронгуй болгоод байгаа.
Миний нэг харамсч явдаг юм бол бидний өмч гээд байгаа газрын баялгийг хэн нэгэн хүн эзэмшээд, тэр хүн зөвхөн өөртөө ашиглаж байгаа явдал. Тэр хүн хөрөнгө оруулсан, зардал гаргасан байж болно. Гэхдээ тэр бол нөхөгдөхгүй, монголын хүн бүхэн хүртэх ёстой баялаг. Баялгаас хүртэнэ гэдэг нь бүгдээрээ очоод нэг нэг шуудай нүүрс, зэсийн хүдэр авах юм биш. Тэрнээс бий болж байгаа орлогыг хэрхэн хуваарилахыг зохицуулах асуудал. Гэтэл бид хэтэрхий өрөөсгөл юмаар хөөцөлдөөд байна. Орон нутгийн Тавантолгойн орд гэхэд аман дээрээс нь гадныханд шууд худалдаж байна. Тэнд хүн ажиллуулаад, нийгмийн даатгалын шимтгэл төлөөд байгаа юм алга. Хувийн хэвшилтэйгээ яаж тохирох вэ, иргэддээ хэрхэн ашиг хүртээх вэ гэдгийг Засгийн газар өдөр тутам бодож байгаа байх гэж бодож байна. Оюутолгой, Тавантолгой гээд том асуудал дээр анхаараад байна. Гэтэл цаана нь ашиглаад, зөөгөөд байгаа жижигхэн уурхайнууд зөндөө байна шүү дээ.